Review: Een dubbeltje op zijn kant – Praktische geldtips en slimme besparingen

dubbeltjeopzijnkant

In november 2016 heb ik Annemarie van Gaal mogen ontmoeten. Je weet wel, de financieel adviseur die samen met John Williams het programma ‘Een dubbeltje op zijn kant’ maakt. Zelf ben ik echt een fanatiekeling wat geld en sparen betreft en vond het daarom ook extra leuk om haar eens te ontmoeten.  Ik had op dat moment net het bovenstaande boek gekocht en besloot het gelijk te laten signeren. Zo had ik gelijk een goede reden om mijn financiële kennis weer eens bij te spijkeren. Vandaag review ik dit boek voor jou.

Dit boek is geschreven naar aanleiding van de opnames voor het programma ‘Een dubbeltje op zijn kant’. Zowel John als Annemarie begonnen bij de deelnemers patronen of bepaalde houdingen te ontdekken die je financieel kunnen belemmeren. Zo hebben ze in dit boek 8 verschillende geldtypes beschreven waarin je je echt zult herkennen. Over ieder type is een hoofdstuk geschreven met praktische geldtips en besparingen die voor jou van toepassing kunnen zijn.  Geen idee wat voor type jij bent? Aan het begin van het boek kun je een test doen om te ontdekken tot welk type jij het meest behoort.

Zelf kwam ik er achter dat ik volgens dit boek het ‘goed met geld type’ ben. Toch ben ik er van overtuigd dat er altijd nog wat te leren valt en je altijd wel ergens op kan besparen. Ik besloot daarom toch het volledige boek te lezen en heb een aantal bespaartips voor jullie op een rij gezet:

1. Abonnementen. Heb je echt een abonnement op de tv-gids nodig nu je alles online kan vinden? Of kan het abonnement voor je telefoon niet wat goedkoper? Of een tijdschrift terwijl je amper tijd hebt om te lezen? Je hoeft niet gelijk alles op te zeggen maar het kan soms goedkoper en het is slim om in de gaten te houden hoe lang je aan een abonnement vast zit, vaak wordt iets verlengd zonder dat je het gebruikt. Zonde!
  2. Verzekeringen. Heb je die ook echt nodig? Zelf heb ik bijvoorbeeld een doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Maar eigenlijk ga ik twee keer per jaar op vakantie… heb ik die daadwerkelijk nodig? Tijd om dat nog eens uit te zoeken en zo kun je dat met alle verzekeringen nalopen.
  3. Orde. Niks te doen? Tijd om je administratie op orde te brengen. Ik weet dat het niet het leukste klusje is maar je hebt er wel voordeel van. Maak iedere dag de ingekomen post open en bekijk gelijk wat je er mee moet doen. Moet je iets betalen? Doe dit dan direct of stel het in ieder geval niet uit. Zo voorkom je dat de rekening nog verder oploopt en weet je waar je aan toe bent.

Dit boek bevat nog heel veel andere slimme bespaartips maar die mogen jullie uiteraard zelf lezen. Naast bespaartips staan er in dit boek ook heel veel begrippen uitgelegd en kun je er heel veel informatie in vinden over bijvoorbeeld: belasting, juridische kosten, polissen, uitkeringen, toeslagen etc.

Zelf ben ik blij dat ik dit boek gelezen heeft. Ondanks dat ik vrij geordend ben, heb ik zeker nog wat kunnen leren en ben ik weer wat wijzer geworden. Daarnaast kom ik tijdens mijn werk regelmatig cliënten tegen die minder geordend zijn of betalingsachterstanden hebben.  Dit is wat ik Annemarie ook verteld heb toen ik haar ontmoette. Fijn dat ik hen nu weer wat beter kan begeleiden met de kennis die ik van John en Annemarie gekregen heb.

Iedereen houdt aan het einde van de maand liever geld over dan dat je wat te kort komt, denk ik zomaar. Dat vind ik dan ook zo fijn aan dit boek, het is werkelijk voor iedereen van toepassing en ik weet zeker dat jij er ook wat van kunt leren. Het boek is onder andere te koop bij bol.com voor €12,50. Maar mocht je er geen geld aan uit willen geven, dan is er vast een optie om het te lenen van vrienden of de bibliotheek ;).

Wat is jouw ultieme bespaartip?

Liefs, Annemijn

1 Comment on Review: Een dubbeltje op zijn kant – Praktische geldtips en slimme besparingen