Het leed wat een shin splints blessure heet – Back on track #1

hardlopen 2

Inmiddels heb ik al lang genoeg last van mijn shin splints blessure, dat ik er wel een serie aan kan wijden. Vandaar dat ik je vandaag weer meeneem in mijn verhaal en de huidige stand van zaken. In dit eerste deel vertel ik je meer over de blessure, het ontstaan en vooral hoe ik er vanaf probeer te komen (poging 232). Lees je mee? 

Om niet in ieder artikel te ‘zeuren’ over deze blessure, vertel ik het nu nog één keer goed. Voor de mensen die het niet gevolgd hebben leg ik nog een keer uit waar ik precies last van heb. In 2014 kocht ik mijn eerste paar hardloopschoenen en liep ik in april dat jaar een Ladiesrun. Vervolgens deed ik in januari 2015 mee met de startersgroep van atletiekvereniging AV’56. Na 10 weken moest ik hier mee stoppen wegens pijn aan mijn schenen. Op dat moment ben ik behandeld door een fysiotherapeut (dry needling, tapen en oefeningen). Daarna heb ik mijn hardloopschoenen ver achter in de kast geschopt en zijn ze er nog maar enkele keren uitgekomen.
In januari schreef ik me in voor de Ladiesrun van de Kustmarathon in oktober 2017. Afgelopen jaar ben ik daar voor gaan trainen. Binnen de kortste keren was de pijn helaas weer terug… In oktober heb ik nog een paar runs gedaan en daarna rust genomen. Sindsdien ben ik weer onder behandeling van een fysiotherapeut en nu (februari 2018) mag ik weer langzaam wat loopoefeningen doen.

Wat heb ik nou daadwerkelijk?
Of het exact shin splints zijn is niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt er sterk op. Dat maakt voor de behandeling in ieder geval niet uit. Wat de fysio wel heeft kunnen vinden is dat mijn botvlies van mijn schenen ontstoken is. Dit komt door een overbelasting in combinatie met overproneren. Mijn conditie ging veel sneller vooruit dan dat mijn spieren en bottten zich aan konden passen. Hierdoor kun je voor je gevoel lang en hard lopen, helaas kon mijn lichaam nog niet helemaal in dit tempo mee.

De enige echte optie om hier vanaf te komen is rust nemen. Daarnaast heb ik verschillende oefeningen gekregen die mijn spieren versterken. Zo kan ik de klap die je lichaam tijdens het lopen krijgt, beter opvangen. Het is voor nu dus de kunst om het hardlopen weer langzaam op te bouwen. Zo ben ik vorige week weer opnieuw begonnen met 10x 1 minuut hardlopen, afgewisseld met wandelen. Dit probeer ik langzaam verder uit te breiden.
Daarnaast heb ik mezelf vorige week op Valentijnsdag nog een fijn cadeautje gegeven, Herzog compressiekousen. Sommige mensen zweren dat dit ook kan helpen, naast dat compressiekousen sowieso een positieve bijdrage kunnen leveren aan het lopen. Dat wil ik graag proberen! Baat het niet dan schaadt het niet, zullen we maar zeggen.

Na mijn intervaltraining (10×1 minuut) van afgelopen zondag, probeer ik deze week nog een dag te gaan lopen. Gelukkig is het heerlijk weer dus dat moet goed komen.
Hopelijk sta ik dan weer snel aan de start van leuke loopjes!

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen! Tot de volgende!

Heb jij weleens last gehad van blessures? En heb je eventueel nog tips?

Liefs, Annemijn 

 

 

 

1 Comment on Het leed wat een shin splints blessure heet – Back on track #1

  1. Ismay
    22 maart 2018 at 18:22 (2 maanden ago)

    Wat een verschrikking he, shin splints! Ik weet er alles van. En als je de blessure eenmaal hebt, dan kom je er ook bijna niet meer vanaf. Ik ben sinds twee weken weer begonnen met hardlopen en na mijn run van gister voel ik gewoon alweer onrust in mijn schenen! Ik gebruik zelf ook compressiekousen en vind dat heel erg fijn. Al ben ik er wel van overtuigd dat het de blessure niet tegenhoud. Zelf doe ik vooral oefeningen om mijn kuitspieren sterker te maken en mijn kuitspieren op te rekken. Ik hoop dat je er snel minder last van hebt!

    Beantwoorden

Leave a Reply

CommentLuv badge