Is yoga iets voor mij?

yoga

Yoga, van het woord alleen al kreeg ik voorheen al jeuk. Ik zag mezelf al zitten, in kleermakerszit met geitenwollensokken. Nee, dat is echt niks voor mij. Toch nam ik een paar jaar geleden in de sportschool de proef op de som. Na een intensieve les, plakte ik er nog een les yoga achteraan. Dat verwaterde maar op dit moment zie je het weer steeds meer. Waarom zou je aan yoga doen? Ik ging op zoek naar een yoga-expert en nam voor jullie de proef op de som!

Bron afbeelding

Begin maart sprak ik al eens met Lisanne van Superyoga.nl. Dit zette me aan het denken en voila, daar kwam dit artikel in samenwerking met haar uitrollen. Maar waar is yoga nou eigenlijk geschikt voor? Zou ik er bijvoorbeeld wat aan hebben in verband met mijn shin splints blessure? Lisanne kwam met de volgende adviezen:

Stress? Blessures? Soepel worden? Spieren versterken? Yoga kan jouw antwoord zijn! Yoga is uitermate geschikt om deze uiteenlopende problemen of wensen op te lossen of waar te maken. Yoga is bovendien voor iedereen geschikt, het maakt niet uit of je man of vrouw bent, hoe oud je bent en in welke fitte of niet fitte staat je verkeerd. En hoeveel je te besteden hebt maakt ook niets uit, je kunt met een klein budget ook genieten van de voordelen van yoga. Maar waar nu te beginnen?

Stap 1: Behoeften in kaart brengen
Het is essentieel om bij jezelf na te gaan waar jouw behoeften liggen. Als je graag rustiger wilt worden of een blessure wilt verhelpen dan kan Yin Yoga een hele geschikte yogastijl zijn. Bij deze stijl neem je uitgebreid de tijd om je spieren te strekken en maximaal te ontspannen. Door dit regelmatig te doen, geef je je lichaam de tijd om processen in en onderdelen van je lichaam te herstellen. Als je juist aan je conditie wilt werken, is een meer dynamische vorm zoals Bikram of Vinyasa Yoga heel geschikt. Je zou in de sportschool of een yogastudio informatie kunnen opvragen en eventueel een proeflesje kunnen doen, zo zit je niet vast aan een duur abonnement maar ben je wel alvast goed geïnformeerd.

Stap 2: Jezelf van de basis voorzien
Op internet is natuurlijk ook veel te vinden, er zijn talloze YouTube kanalen en smartphone apps beschikbaar. Daily Yoga, Pocket Yoga en Yogifi zijn maar een paar voorbeelden van fijne apps die boordevol informatie en yoga sessies staan. Houd je behoeften in je achterhoofd als je op zoek gaat naar een app of kanaal. Op YouTube zijn Yoga with Adriena en Yoga Journal mooie voorbeelden van kanalen die voor iedereen geschikt zijn. Het maakt niet uit of je een beginnende yogi of yogini bent of gevorderd bent, er is genoeg materiaal te vinden. De oefeningen worden rustig voorgedaan zodat je voldoende tijd hebt om goed mee te doen.

Yoga is niet te fijn beoefenen op een kale vloer omdat je geen steun hebt en de ondergrond te hard is. Daarom is een comfortabele ondergrond het minimale wat je nodig hebt voor je yoga sessie. Je kunt in allerlei soorten, maten en prijsklassen een yogamat vinden. Het is belangrijk om te letten op dikte en grip. Als je een rustige yogastijl beoefent, is een dikkere mat prettig zodat je voldoende ondersteuning hebt tijdens zittende of liggende houdingen. Kies je voor een intensievere of meer dynamische stijl, dan is een mat met zeer veel grip belangrijk zodat je niet wegglijdt tijdens het uitvoeren van je houdingen. Een yogablok is een handige toevoeging als yoga helemaal nieuw voor je is, maar ook als je blessures hebt biedt een yogablok de ideale hulp en de nodige zekerheid in je practice. Als je een bepaalde houding niet helemaal kunt uitvoeren, dan biedt het blok de mogelijkheid om erop te steunen zodat je alsnog de houding op jouw manier kunt uitvoeren.

Stap 3: Opbouwen
Kies niet direct voor een sessie van een uur op een gevorderd niveau, maar bouw het rustig aan op. Het is aan te raden om meerdere keren per week een sessie te plannen, dit is op te bouwen van een minuut of 10 tot een uur per keer. Met name als je focus ligt op ontspanning en het verminderen van blessures is het belangrijk om goed op te bouwen en te luisteren naar je lichaam. Je mag nooit scherpe pijn ervaren!

Voor iedere blessure bestaan er oefeningen, zo zijn er oefeningen die erop gericht zijn om Shin Splints aan te pakken, oefeningen om lage rugpijn te verminderen of oefeningen die er volledig op gericht zijn je te ontspannen. Yoga biedt de mogelijkheid om je eigen oplossing te vinden!

Aha, yoga is dus veel meer dan ik ooit kon bedenken. Zo was ik er dus nooit op gekomen dat dit effectief zou kunnen zijn voor mijn blessure. Maar eigenlijk denk ik dat het voor iedereen geschikt is. Want hoe vaak hebben we het niet super druk met werk? Of andere verplichtingen? Dat is een van de redenen waarom dit artikel door mij pas een aantal maanden verder in elkaar gezet is. We hebben het altijd druk en een beetje ontspanning zou best op prettig zijn, toch? Dus heb je even tijd voor jezelf, verdiep je dan eens in een stukje yoga. Ik vond het in de sportschool in ieder geval super fijn om na een intensieve groepsles te doen. Maar uiteraard kun je het met simpele oefeningen dus ook gewoon thuis, voor je een netflix marathon start ;).

Heb jij weleens yoga geprobeerd?

Liefs, Annemijn

 

 

Leave a Reply

CommentLuv badge