Boek recensie: ‘Francien laat je tieten nog eens zien’

francienlaatjetietennogeenszien
Vorige week las ik een boek op het strand. Ik lees niet vaak omdat er vaak geen tijd voor maak maar op vakantie was dit een keer anders. Ik besloot ‘Francien laat je tieten nog eens zien’ te lezen. Dit boek beschrijft het waargebeurde verhaal van Francien Regelink waarin ze te maken krijgt met sexting. Ik kon me herinneren hier weleens wat van op televisie gezien te hebben en raakte nieuwsgierig. Tijd om mijn oordeel over dit boek met jullie te delen. Is het een aanrader? Je leest het hier.

Francien laat je tieten nog eens zien beschrijft het verhaal van Francien. Francien heeft tijdens de periode op de middelbare school een foto van haar borsten verstuurd naar een leuke jongen uit haar klas. Die jongen bleek wat minder leuk te zijn want hij stuurde de foto door naar allerlei personen waar deze niet voor bedoeld was en voor ze het wist hing de foto van haar borsten door de hele school. Iets wat mij echt vreselijk lijkt…

In dit boek beschrijft Francien de periode vanaf de basisschool tot het moment waarop ze volwassen is en terug kan kijken op het incident. Vanaf het begin van het boek wordt je meegenomen in haar leven en leer je Francien echt kennen. Vervolgens groei je met haar mee tot aan haar middelbare school periode en beschrijft Francien het sexting incident tot in de detail. Als lezer(es) beleef je dit echt met haar mee, wat ik persoonlijk echt spannend vond. Vervolgens beschrijft ze ongeveer alles wat ze deed na het incident en hoe ze onder andere met haar boek, de publiciteit haalde.

Zelf vind ik het heel interessant om te lezen hoe Francien hier mee omgegaan is. Ik heb dan ook echt heel veel bewondering voor haar. Een incident zoals dat van Francien lijkt me echt heel heftig om mee te maken. Eén foto kan zoveel veroorzaken! Ik denk dan ook dat ik best wel in de put zou zitten wanneer mij dit zou overkomen of tijdens mijn middelbare school tijd overkomen zou zijn. Toch gaat Francien hier heel positief mee om. Tuurlijk baalt ze van de situatie maar ze probeert alles wel zo positief mogelijk op te vatten en er alles aan te doen om zichzelf van de beste kant te laten zien. Dit heeft tijdens het lezen dan ook veel indruk op mij gemaakt. Ik had van te voren namelijk niet gedacht dat zij er zo mee om zou kunnen gaan. Ik vind het dan ook heel knap dat ze haar leven weer opgepakt heeft en met de lezer(es) de periode na het incident ook beschrijft. Zo maak je mee wat Francien gaat doen na de middelbare school, leer je haar ambities en blog kennen en geeft ze je een kijkje in haar liefdesleven.

francien2

Dit boek heeft veel indruk op mij gemaakt. Op deze manier krijg je op een relaxte en leerzame manier een indruk van wat sexting met iemand kan doen. Ook wanneer je de foto alleen maar doorstuurt. Tijdens het lezen van dit boek moest ik ook echt vaak denken aan de periode waarin ik zelf naar de middelbare school ging. Tegenwoordig is zo’ n foto nog veel sneller verstuurd en voor je het weet kom je ‘m tegen op social media. Dit boek is dan ook zeker een aanrader voor scholieren en jongeren. Niet omdat ik ze zo zeer iets zou willen leren maar omdat dit boek wel op een indrukwekkende manier inzicht kan geven in sexting.

Grappig feitje: Mijn eigen voornaam kwam terug in het boek. Dat is iets wat enorm zeldzaam is en ik ook wel grappig vond om te lezen. Het maakt natuurlijk geen verschil voor het verhaal maar is wel bijzonder.

Het boek is vrij simpel geschreven en leest daardoor makkelijk weg. Je hoeft niet te veel na te denken om het verhaal te kunnen begrijpen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat het soms erg in detail is geschreven. Soms lijken dingen dan al vrij logisch maar zijn ze in het boek nog een extra uitgelegd. Misschien soms een klein tikkeltje té simpel dus maar dat maakt het wel erg leesbaar. Ik zou dit boek een 7,5 geven en dat heeft voornamelijk te maken met het boeiende verhaal. Ik heb heel veel respect gekregen voor Francien alle anderen die eens het slachtoffer van sexting geworden zijn.

Kortom: een aanrader!

Lees jij graag?

Liefs, Annemijn